Total Pageviews

Sunday 12 February 2012

biarkan ia berlalu

let it go( Biarkan ia pergi)


Masa terus berketik, tanpa belas kasihan meninggalkan kita dengan kehidupan semalam dan memahat ia sebagai sejarah. Samada ia manis untuk di kenang, atau sebaliknya sedikit pun ia takkan kembali melainkan sejarah itu boleh mengajar kita untuk kehidupan mendatang.


Biarkan ia berlalu. Biarkan sejarah itu pergi dan apa yang kita perlukan, ialah bagaimana untuk kita menghadapi hari esok. Ada yang hidup dalam kekelaman masa lalu, di himpit kisah silam. Mungkin kisah silam itu benar - benar merumitkan dan menyebabkan sukar untuk diri membebaskan diri.


Bagi individu yang optimis, setiap kegagalan, kesilapan dan kekhilafan dulu dijadikan sebagai kayu pengukur sejauh mana ia mengajar dan membentuk diri masa sekarang. Mereka perlu membebaskan diri supaya tidak lagi di belenggu dengan halangan masa lampau.


Anda tidak boleh terusrumput hijau damai menerus menghukum diri, takut akan perubahan. Misalnya, kegagalan dalam cinta pertama tidak bermakna anda perlu untuk menutup pintu kebahagiaan diri sendiri dan orang lain juga. Sebaiknya, kegagalan itu menjadi pendorong untuk lebih berhati - hati dalam perhubungan seterusnya.


Juga, permusuhan masa lalu - perselisihan,percakaran, pergaduhan yang menimbulkan rasa dendam. Negatif. Sangat negatif. Aku akui memang ketika marah, selalunya tindakan akan melebihi akal fikiran, tetapi setelah melampaui masa, ia akan mematangkan kita dan di saat itu, biarkan perkara lama itu berlalu.


Aku tak pasti cara kita sama atau berbeza, tetapi bagi aku banyak perkara yang aku dah lupakan, aku benamkan kisah silam jauh - jauh, dan aku merasa diri aku bebas. Ia termasuklah mana - mana individu yang pernah menjadi duri dalam daging aku dahulu.


Pastinya diri ini juga pernah di cerca, di cemburui, di dendami , tidak di senangi dan mungkin menimbulkan masalah pada individu lain. Sekalipun aku tidak pernah meminta maaf secara terbuka, tetapi aku mengharap dan berdoa agar mereka semua memaafkan aku. Pasti ada beza tingkahlaku ketika berumur belasan tahun, awal remaja dan aku mengaku aku pun bukan budak baik, hahah..


Apa yang aku cuba garapkan dalam madah entri kali ini, ialah bebaskan diri anda. Bebaskan beban anda dan biarkan ia berlalu pergi. Jadilah seorang individu yang sedia memaafkan kesalahan orang lain, dan begitulah sebaliknya. Harmonikan diri anda dengan kehidupan berkualiti, jauh dari sifat dendam dan prasangka negatif terhadap orang lain. :D


No comments:

Post a Comment